7 månader sedan sist

Sista inlägget var för ca 7 månader sedan. Efter det har det hänt en jä*la massa minst sagt.

Efter Nicke (brorsan) och min tripp till Puerto Banus så var det jippo match med Rydbo på Wasavallen samt en uppkommande sommarfest som det hade laddas för till 1000. Vad händer när man kommer hem från matchen, en fredag kväll, om inte att en ”kommande” familjemedlem hade bestämt sig för att börja sin resa mot nya mål och det ca 7 veckor för tidigt.

Detta ledde till att Linda blev liggandes på sjukhuset i ca 1 vecka innan det blev full fart och Tuva presenterade sig. En liten tjej med mycket kraft och vilja. Trots den tidiga ankomsten så klarade hon att syresätta sig själv till 100% från minut 1.

Träningsmässigt då? Jo detta blev startskottet på ”operation lathet/trötthet”. I ca 4 månader (Augusti-November) så var det soffan, jobb, godis och den lätta vägen när det handlade om kost. Detta ledde till en uppgång på ca 6 kg och det endast muskelfri massa, dvs fett. Det enda som jag höll igång med var fotboll 2 ggr/vecka.

I slutet av November fanns återigen kraften för att börja träna och nu var det operation fett-tapp som gällde. Schemat blev; löpning 4ggr/vecka a 7km/gång samt 4 styrkepass/vecka på Hideaway Fitness. Styrkepassen var mest till för att behålla den lilla muskelmassan man hade och ej tänkt som något ”byggande” även om det skulle vara trevligt om mina svaga gener skulle välja att kunna bygga på sig lite.

 

Nu, 3 månader sedan, så kommer snart det första deltestet. PT´n Micke ska träffas och jag ska testa återhämtningsförmågan, mäta kroppsfett samt muskelmassa. Hoppas verkligen allt slit har gett något resultat. Jag återkommer med info om hur det gick när det är gjort.

Under ovan tid så har Tuva valt att försöka att slå rekord att vara vaken på natten vilket gjort att den redan risiga sömnen blivit något sämre. Snittat på kanske 4 tim/natt. Det är först de 3 senaste veckorna som hon har valt att sova mer eller mindre hela natten. Oavsett vad och hur jobbigt det varit vissa perioder så är hon mitt allt.

 

Framöver, hur ska det tränas? Tanken är väl att dra igång med fotbollen i början av Mars samt hålla upp styrketräningen med 3-4/pass i veckan. Allt beror på hur Tuva är och hur mycket jag kan avsätta till träning. Skulle det vara så olyckligt att tiden inte räcker till så är det nog tyvärr fotbollen som läggs ner. Lite trist kanske med tanke på att förra säsongen slutade med 19 mål på 17 matcher. Men just nu är det full fart framåt..!!!

Annonser
Publicerat i Träning/Dagbok | Lämna en kommentar

Länge sedan sist

Var ju ett tag sedan man skrev här inne. Det har dock inte hänt så himla mycket. Har sedan sluttestet lyckas dra ”sönder” en ryggmuskel, 2 ggr! Båda gångerna har det varit vila i ca 2 veckor så det har inte blivit speciellt mycket styrketräning. Har dock lyckas cykla t&r jobbet 3 ggr/vecka, dra ner lite på intaget samt hållt igång fotbollen hyfsat så länge som det var säsong.

Nästa vecka (21/7) så ska jag möta upp Micke på Hideaway i Danderyd och se vad som har hänt sedan sist. Känns dock som en del massa har försvunnit, både muskler och fett. Nästa vecka så vet man.

Sedan; PUERTO BANUS, HERE I COME!! wiiiiii

Publicerat i Träning/Dagbok | Lämna en kommentar

Ny dag, nya tag..

Efter gårdagens besvikelse på sluttestet så var det bara att bita ihop och fortsätta köra. Nu kommer det riktigt tråkiga, att gå ner i vikt utan att förlora fettfri massa. 3 tunga styrkepass i vecka samt ett högt protein intag hoppas jag ska göra susen. För att reducera och få ner fett% så blir det, from kommande vecka, cykling 3,6 mil 3ggr/vecka samtidigt som man fortsätter hålla igång med fotbollen till slutet av juni.

Imorse var det bara att köra på med ett tungt pass för axlar, rygg, mage och bröst. Torsdag så siktar vi på armar, axlar och mage.

Ikväll blir det en tripp till Wasavallen…

Publicerat i Träning/Dagbok | Lämna en kommentar

Sluttest – katastrof!

Ja, då var det dags för sluttesten av 3 mån träning… och det var fan i mig en katastrof. Allt kändes bra innan, hyfsat pigg trots lättare förkylning, men när allt sedan satte igång.. satan, inte ok.

Resultat (start/nu/skillnad);

* Armhävningar enligt ”blipp” test; 29 st/41 st +41%

* In & Ut situps ”blipp”; 18 st/36 st +100%

* Biceps curl 10kgs hantlar; 17 st/37 st +117%

* Jägarsits; 2 min 14 sek/5 min 07 sek +137%

Vikt; 86,3kg/89,4kg +3,1kg/+3,6%

Muskel/Fettfri vikt; 75,7kg/77,2kg +1,5kg/+2%

Fett %; 7,8%/9,2% +1,4%

Skelettvikt; 3,9kg

Så, nu blir det till att ladda om batterierna och köra på de sista 8-9 veckorna till semestern. Ladda på mer vikter, öka rep på magövningarna, cyklingen till jobbet hoppas jag kommer få ner fett% samt dra ner på kalorierna med ca 400/dag.

Målet är väl att tappa ca 3,5kg ner till 86kg samtidigt som jag inte ska tappa något i fettfri massa. Helst öka ett par hg istället. Fett% siktar jag att få ner till ca 7,5%…. Bara bita ihop och komma igen – fan!

Publicerat i Träning/Dagbok | Lämna en kommentar

Tankar och funderingar inför framtiden

Som sagt, sista passet när det gäller P90X med Micke. På måndag ska vi se vad som har hänt på 3 månader. Styrkan kommer testas i form av armhävningar, situps, bicepscurl och jägarsits. Kondis kommer testas i form av återhämtning samt att det ska mätas lite när det gäller kroppsfett, muskelmassa etc.

Min första tanke när jag drog igång det här var att ”nu jävlar ska jag få fram det där jävla 6-packet” men den tanken slog Micke ut ur huvudet direkt. Med tanke på att jag har kört mellan 10-12 pass/vecka så var ordern ”ät!”. Till skillnad från förut, då jag låg på kraftigt underskott och tränade, så skulle jag upp på överskott. Detta ger ju resultatet att det blir en viss liten uppgång i fett. Mina viktnedgånar tidigare (från 114kg till ca 80kg) har gjort att man har tappat mycket muskler.

Det som ska göras efter testet är att jag, from 30/5, ska dra ner styrketräningen från 4 gånger/vecka till 3 gånger men lägga in cykling 3 gånger/vecka t&r jobbet. From detta datum fram till den 22/7 så ska även ca 300-400 kal/dag bort. Dock så ska proteinintaget hållas riktigt högt för att undvika att tappa muskelmassa.

Det tänkta resultatet av detta ska väl bli att det som (förhoppningsvis) har vuxit lite under ”ytan” ska bli lite mer synligt. Jag har ju ökat i vikt till ca 89kg och jag tycker mig inte ha lagt på mig så mycket fett.. men man vet ju aldrig. På måndag så vet man.

Hoppas kunna få till ett test runt den 25/7 där Micke kan göra nya mätningar. Skulle vara intressant och se om mitt upplägg funkade eller ej.

Info om sluttestet kommer läggas upp under måndag kväll alt tisdag fm.

Publicerat i Träning/Dagbok | Lämna en kommentar

Sista passet – förkyld och trött

Så, idag var det sista styrkepasset innan måndagens sluttest. Tack vare en förkylning så är väl inte förutsättningarna optimala men men.

Idag var det rygg, biceps, axlar och bröst som gällade. Tanken innan passet var att maxa på i vikt på varje övning men det sket sig lite. Kraften fanns inte där utan det som fanns var svettningar, hostande och snor – perfekt! Jävla skit, gör mig liiiite irriterad.

Ikväll ska kroppen få bli ännu tröttare, fotbollsträning som gäller. Hoppas man inte vaknar upp imorgon med feber och skit. Match på lördag och ville ju lira, vinna och dra in iallafall en balja.

Publicerat i Träning/Dagbok | Lämna en kommentar

Slutspurten

Om en vecka så är det dags för sluttestet med Micke. Ska bli intressant att se vad 12 v drillade av en PT gör. Har ju kört själv under ca 2 år utan något större resultat… eller, resultat i form av kraftig viktnedgång (-30kg som mest) men aldrig i form av att lägga på sig muskelmassa.

Hur som helst, idag var följande pass som gällde;

Slow-motion armhäv breda/smala

Axellyft in & ut

Dips

Smal armhäv fr revben

Pikepress

Liggande tricepspress

Smala armhäv med glid

Fågelskrämman

Stående tricepspress

Armhäv 4 snabba/3 långsamma

Stående axelpress

Liggande tricepspress

Armhäv promenerade fr sida till sida

Sidlyft rakt ut med hanteltvist

Tricepspress i bänk

Armhäv en arm

Statiskt rakt ut med cirkulation 40

Tricepsövning (kast spjut rörelse med hantel)

Armhäv med klapp

Pec fly

Tricepspress framför/bakom

Armhäv enarmsbalans

Rodd/flies i 2 positioner

Liggande hantelbox

Som avslutning ca 320 sit-ups i varierande form.

Nu är det bara 2 pass kvar innan testet… sedan blir det ett par dagar vila innan finishen ska läggas (hoppas jag). Då kommer Juni se ut som följer;

Mån-Ons-Fre; Cykel t&r jobbet (ca 3,8 mil/dag)

Tis-Tors; Fotboll

Tis-Tor-Lör; Styrketräning (P90X)

Lör alt Sön; Match

Samt 2-3 timmars promis med hunden/vecka

Juli kommer samma schema gälla fast utan fotbollen…. 22/7 får vi se hur allt har gått.

Publicerat i Träning/Dagbok | Lämna en kommentar